čtvrtek 9. ledna 2014

Menstruační kalíšek

Menstruační kalíšek

                                           

Menstruace. Na jednu stranu tak intimní věc, za kterou máme někdy až tendenci se stydět, na druhou stranu téma, které jsme s nejlepšími kamarádkami schopny probírat dokola...




Kdo dneska nešetří, že? Při neustálém zdražování všeho, se snažím vymyslet, na čem by se v rodinném rozpočtu dalo ušetřit. Dámské hygienické potřeby nejsou vůbec zanedbatelnou položkou, tak i toto bylo jedním z důvodů, proč jsem se začala pídit po tom, jsou-li i jiné možnosti. Samozřejmě mám na mysli i šetření životního prostředí. Nejsem žádný ekoterorista, jen chci být šetrnější.




O menstruačním kalíšku jsem za posledních pár let několikrát slyšela. Napřed jsem si ťukala na čelo, co je to za blbost. Potom jsem se o něm postupně dozvídala víc. Kamarádky známá jej používá a je s ním spokojená. To byla první reálná osoba, o které vím, že jej používá a dobře to funguje. Před pár měsíci jsem četla v Pravém domácím časopise další článek a to mě tak nějak definitivně donutilo do toho jít. Asi v tom hraje roli i to, že se snažím změnit svůj život k lepšímu a zkouším nové věci. Jídlo, cvičení,...

                             

Není to žádná novinka. Vynález pochází z poloviny 19. století. V roce 1937 si jej nechala patentovat Leona Chalmers.
 
Zde máte definici z wikipedie:
"Menstruační kalíšek je druh dámské hygienické pomůcky pro vícenásobné použití, který se používá v průběhu menstruace a sbírá odtékající menstruační krev. Menstruační kalíšek má zvonkovitý tvar a je vyroben z měkkého antialergenního silikonu. Po zavedení do pochvy těsně přilne ke stěně pochvy a tím je zaručeno, že krev stéká pouze do kalíšku bez jakéhokoliv prosakování a doprovodného zápachu. Obsah jednoho kalíšku je přibližně 30 ml. Jde o ekologický výrobek, protože po vyjmutí a následném vyvaření ho lze znovu použít.".

       

Je docela z čeho vybírat. Mě by stačil i výběr ze dvou druhů. Čím větší výběr, tím těžší je pro mě někdy rozhodování. Jasný je materiál. Nic jiného než lékařský silikon bych asi nepoužívala. Ani nevím, jestli se vůbec kalíšky z něčeho jiného dělají (jedině snad termoplast a latex, ale ten mi není moc sympatický). Rozhodla jsem se, že podpořím naši ekonomiku a že tedy koupím český výrobek. :-) Ničemu made in China bych stejně nevěřila.

  

Na stránkách e-shopu mi v chatu poradili, jak objednat správnou velikost. Informace na jsou na internetu dostačující a máte - li dotaz. Vždy vám rychle a ochotně poradí.

Přišla jsem si jako svoje babička, která nekupuje věci jen ve slevách, ale vážně jsem měla radost, že jsem zrovna vychytala na kalíšek slevu. Brala bych jej i za plnou cenu. Když jsem si to propočítala, vrátí se mi investice za 3-5 cyklů. To jde, ne? :-)

Cena kalíšků se pohybuje od 200Kč do 800Kč (bez slev), takže to není zase šílená investice. Za vložky a tampony rozhodně vyhodíte víc.

Uvádí se, že opakovaně použitelný kalíšek vám vydrží 5-15 let. Je to docela velké rozpětí. Určitě bude záležet na značce a hlavně péči o kalíšek. I na pět let se to stále vyplatí.

Příjemné je zjištění, že lze kalíšek používat i při sportu. Dokonce i při plavání. Některé ženy si jej berou i mimo cyklus, aby se chránily v bazénu před infekcí.

Lékařský silikon je nepřilnavý pro bakterie, nevznikají opruzeniny, požívání je bez zápachu a nezpůsobuje alergie (samozřejmě pokud nemáte alergii na silikon).

Překvapila mě pětiletá záruka. Čekala bych méně.

   

Nakonec jsem se rozhodla pro tento e-shop a byla s jejich přístupem moc spokojená:
http://www.menstruacevpohode.cz/
Odkazů na netu najdete samozřejmě více. Stačí zadat do vyhledávače heslo menstruační kalíšek.
http://www.kalisek.cz/
http://www.menstruacnikalisek.cz/
http://www.gaiacup.cz/ (ten jsem si chtěla pořídit původně, ale akce holt zvítězila)
http://www.lunette.cz/


                                       

Použití:

 

Kalíšek mi dorazil hned druhý den po objednání. :-) To se mi moc nestává. Překvapilo mě, jak byl malý, nevím, co jsem si myslela...K němu je přibalen elegantní pytlíček. Já jej mám ze saténu. Kalíšek je z hygienických důvodů třeba uchovávat v prodyšném váčku a ne třeba v igelitovém pytlíku, kde my mohlo dojít množení mikroorganismů (chleba vám taky v pytlíku neztvrdne, ale zplesniví).


Při prvním použití se doporučuje vyzkoušet zavedení ještě před menstruací. To jsem neudělala, takže jsem manipulaci neměla moc dobře nacvičenou, proto jsem pro jistotu měla ještě malou vložku nebo intimku, abych zabránila nehodám.

Před použitím je nutné kalíšek deset minut vyvářet.

Zavádí se obdobně jako tampón, pro zjednodušení zavádění lze použít lubrikační gel. Pro zavedení kalíšku je nutné jej stisknout prsty a následně přeložit. Poté se vloží do pochvy, kde se sám rozbalí. Správné usazení lze zkontrolovat zatočením za jeho spodní část. Správně zavedený kalíšek se snadno neuvolní, jeho vyjmutí se provádí stisknutím jeho spodní části. Neměla byste mít nepříjemný pocit, to znamená, že není správně zaveden. Já měla stejný pocit, jako u nošení tamponu. Ke kalíšku dostanete návod i s obrázky a v e-shopech vám ochotně poradí. Na internetu najdete videa s návodem na zavedení či vyndání (to je teda taky umění).

Doba, po které je třeba kalíšek vylít, závisí na intenzitě vaší menstruace, obecně se však doporučuje rozmezí 4-8 hodin. Mě chvíli trvalo než jsem vychytala, kdy jej vyprázdnit při silnějších dnech a kdy při slabších.


Před následující menstruací se doporučuje znovu jej vyvařit, aby byl naprosto sterilní. Já si pro tento účel pořídila kelímek na jeho sterilizaci. Po důkladném omytí a očištění se kalíšek sterilizuje s vodou v tomto kelímku v mikrovlnné troubě. Je to docela šikovná vychytávka ( mrkněte zde ).

                                            

Za sebe můžu říci, že mě kalíšek příjemně překvapil. Potřebuji ještě nacvičit správnou manipulaci, ale určitě jej budu používat dál. Mám za sebou zatím jen jeden cyklus s kalíškem. Vložky a tampony nezatracuji úplně. Doma si malou záchranu nechám. Přeci jen je dobré mít přístup k čisté vodě, abyste mohla o kalíšek a hygienu dobře pečovat. Stále se můžete dostat do situací, kdy jej nebudete mít jak omýt. Nicméně se těším na příjemná léta s menstruačním kalíškem. :-)

Tento mám doma v bílé barvě:

                         

Pokud se pro menstruační kalíšek rozhodnete nebo s ním máte zkušenosti, ráda si přečtu vaše komentáře. :-)

Hezký den!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím, pište slušně a konstruktivně. Děkuji.